6 februari 2012

Vaniljpassion

I helgen gjorde vi en riktigt smarrig efterrätt som jag måste tipsa om! Vaniljpassion med maräng och hallon. Den är ett säkert kort om ni vill bjuda på nåt extra :)

Det här receptet finns i Allt Om Mat (nr 3 2009). Det är några moment men går ju att förbereda i god tid. Jag gjorde i ordning dem på morgonen och sen stod de och väntade i kylen till kvällen. La dock på toppingen alldeles innan serveringen.

Till 4 pers:
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk
1/2 vaniljstång
3 gelatinblad
4 passionsfrukter (5 om de är små)
5 äggulor
1 1/2 dl strösocker
maräng:
2 äggvitor
1 1/2 strösocker
garnering:
färsk passionsfrukt
maräng
hallon
Blanda grädde och mjölk i en kastrull. Snitt vaniljstången på längden och lägg i den. Koka upp och låt sjuda ca 5 min. Ta upp vaniljstången ovh skrapa ur vaniljkornen i blandningen.



Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Dela passionsfrukterna och skrapa ur dem i en finmaskig sil. Passera fruktkärnorna så att saften samlas upp, ca 1 dl ska det bli. Vispa samman äggulor och socker i en bunke. Vipsa ner gräddblandningen i äggulorna. Häll tillbaka allt i kastrullen och värm på medelvärme under vispning tills det tjocknar. Får INTE koka! Häll över i en skål och rör ner de urkramade gelatinbladen tills de smälter.

Röra röra!!


Ta 1 1/2 dl av vaniljkrämen och blanda med passionsfruktjuicen. Fördela vaniljkrämen i 4 glas. Ställ dem kallt så att de börjar stelna, ca 15 min. Skeda på passionsfruktskrämen. Ställ kallt och låt stelna.
Sätt ugnen på 125 C. Vispa äggvitorna i en bunke, ca 3 min på låg hastighet. Därefter på hög hastighet, och tillsätt sockret efter hand. Vispa tills massan blir blank och formar toppar. Klicka ut marängsmeten på bakplåtspapper och grädda nederst i ugnen 30 min. Sänk sedan värmen till 100 C och grädda ytterligare 30 min.
Servera vaniljkrämerna kalla och toppa med passionsfrukt, maräng och hallon.


Såå gott!!



Jag dekorerade även med smält socker för och piffa till det lite extra :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar